Η διατροφική αξία της κολοκύθας

Το φθινόπωρο, η κολοκύθα έχει την τιμητική της! Είναι νόστιμη, υγιεινή, ιδιαίτερα εμφανίσιμη και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη μαγειρική με πολλούς τρόπους: γίνεται πίτα ή κολοκυθοκεφτέδες, μπαίνει σε συνταγές με λαχανικά και κρέας στην κατσαρόλα και στο φούρνο, και μπορεί να γίνει ακόμη και σούπα.

Πόσο μεγάλη είναι όμως η διατροφική της αξία;

Η κολοκύθα, όπως αποδεικνύεται, έχει εντυπωσιακά οφέλη για την υγεία του οργανισμού μας, καθώς διαθέτει άφθονα θρεπτικά συστατικά, μέταλλα και βιταμίνες. Είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνη Α, και διαθέτει σημαντικές ποσότητες βιταμίνης C, βιταμίνης Ε, βιταμίνης Β6, νιασίνης, θειαμίνης, παντοθενικού οξέος και φολικού οξέος. Περιέχει επίσης μαγνήσιο, κάλιο, μαγγάνιο, χαλκό, φωσφόρο, ασβέστιο και σίδηρο, και είναι μια πολύ καλή πηγή καροτενοειδών και άλλων σημαντικών αντιφλεγμονωδών και αντιοξειδωτικών ενώσεων.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Η κολοκύθα περιέχει πολύ υψηλά επίπεδα βιταμίνης Α, βιταμίνη C, μαγνήσιο, και άλλες σημαντικές αντιοξειδωτικές ενώσεις. Όλα αυτά βοηθούν στην εξουδετέρωση των βλαπτικών ελεύθερων ριζών σε όλο το σώμα, και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού ενάντια σε ξένες ουσίες.

Διαχειρίζεται τον διαβήτη

Η κολοκύθα περιέχει πηκτίνη και πολλές βιταμίνες, που παίζουν βασικό ρόλο στη ρύθμιση και τη σταθεροποίηση του μεταβολισμού της ζάχαρης στον οργανισμό, πράγμα που είναι βασικό στο να  να διαχειριστεί κανείς τα συμπτώματα του διαβήτη.

‘Εχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Τα Ω-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στην κολοκύθα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του γαστρικού και δωδεκαδακτυλικού έλκους και των φλεγμονών του καρδιαγγειακού συστήματος.

Προλαμβάνει τις λοιμώξεις

Οι κολοκυθόσποροι διαθέτουν αντιπαρασιτικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες, προστατεύοντάς μας από μια μεγάλη ποικιλία ασθενειών, όπως οι ταινίες και άλλα εντερικά παράσιτα.

Βοηθάει στην ανάπτυξη του νευρικού συστήματος των εμβρύων

Η κολοκύθα περιέχει σημαντικά επίπεδα φολικού οξέως, το οποίο είναι αναπόσπαστο στοιχείο για τη σωστή ανάπτυξη του νευρικού συστήματος των βρεφών.

Προστατεύει την υγεία της καρδιάς

Το μαγνήσιο και το κάλιο, καθώς και το φολικό οξύ που υπάρχουν στην κολοκύθα δρουν συνδυαστικά με ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο ενάντια στα καρδιαγγειακά προβλήματα.

Αντιμετωπίζει το άσθμα

Μία δίαιτα που περιλαμβάνει την κολοκύθα αποτρέπει την ανάπτυξη των ερεθισμών που προκαλούν το άσθμα, χάρη στις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις της ιδιότητες.

Ρυθμίζει την κυκλοφορία του αίματος και καταπολεμά την αναιμία

Πολλές ποικιλίες κολοκύθας περιέχουν υψηλά επίπεδα σιδήρου και χαλκού, που είναι βασικά συστατικά των ερυθρών αιμοσφαιρίων, και μειώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης αναιμίας.

Βελτιώνει την όραση

Μια μερίδα κολοκύθας περιέχει περισσότερη από την αναγκαία ημερήσια ποσότητα βιταμίνης Α, λόγω της τεράστιας ποσότητας β-καροτίνης που περιέχει. Τα υψηλά επίπεδα β-καροτίνης συνδέονται με μειωμένες πιθανότητες εμφάνισης καταρράκτη, γλαυκώματος, εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας και άλλων προβλημάτων όρασης.

Ενισχύει τα οστά

Τα υψηλά επίπεδα βιταμινών που περιέχονται στην κολοκύθα βοηθούν ιδιαίτερα στην ανάπτυξη και την πυκνότητα των οστών, και μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης  οστεοπόρωσης.

Ωστόσο, χρειάζεται και προσοχή: η υπερβολική κατανάλωση κολοκύθας μπορεί να ρίξει επικίνδυνα την αρτηριακή πίεση.