Οι «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη στη Ρεματιά

Ο Δήμος Χαλανδρίου, ύστερα από τη συνεργασία του με την Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών, παρουσιάζει καθολικά προσβάσιμη αποκλειστικά στο Φεστιβάλ Ρεματιάς 2018 – Νύχτες Αλληλεγγύης την Πέμπτη 13 και την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίουτην παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και παραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης.

Η ώρα έναρξης, σύμφωνα με την ανακοίνωση της παραγωγής, είναι στις 9.00 μ.μ.

Σχετικά με το έργο: Ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, που σήμερα τελούν την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να αποτρέψει τον κίνδυνο, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπίσει. Τη δύσκολη αποστολή αναλαμβάνει ο Μνησίλοχος.

Πράγματι οι Θεσμοφοριάζουσες −που αποτελούν τον Χορό της κωμωδίας−, κατηγορούν τον Ευριπίδη. Όταν πάρει τον λόγο, ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος θα επιτεθεί και αυτός προσχηματικά στον Ευριπίδη, αλλά έπειτα θα προσπαθήσει να τον υποστηρίξει, λέγοντας ότι οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για πολλά περισσότερα από αυτά που τούς προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Και ενώ ο Χορός αγανακτεί με αυτά που ακούει, εμφανίζεται ο Κλεισθένης, γνωστός Αθηναίος της εποχής με θηλυπρεπή εμφάνιση, και τους λέει ότι κυκλοφορεί μια φήμη πως κάποιος άνδρας ντυμένος γυναικεία βρίσκεται ανάμεσά τους. Ο Μνησίλοχος πολύ γρήγορα αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση των ιερών τελετουργικών κανόνων, ενώ προσπαθεί να ειδοποιήσει τον Ευριπίδη, που παραφυλάει, ότι το σχέδιό τους έχει αποκαλυφθεί.

Ο Ευριπίδης, στην προσπάθειά του να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στην γιορτή των Θεσμοφορίων πολλές φορές με διαφορετική κάθε φορά εμφάνιση, και κάνει στις γυναίκες μια πρόταση: θα σταματήσει να τις κακολογεί στα έργα του, αν τον αφήσουν να απελευθερώσει τον Μνησίλοχο. Οι γυναίκες δέχονται και οι δύο άντρες φεύγουν. Η κωμωδία τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού.

Σημείωμα του σκηνοθέτη:

Στις «Θεσμοφοριάζουσες», ένα από τα τρία «γυναικεία» έργα του Αριστοφάνη, γραμμένο την εποχή της κατάλυσης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας −το 411 π.Χ., που θεωρείται χρόνος γραφής του, επιβλήθηκε ολιγαρχία−, μια ομάδα στο περιθώριο της Πολιτείας, οι γυναίκες, κρούουν τον κώδωνα για την ανάγκη πολιτικής σταθερότητας. Μπορεί σήμερα οι γυναίκες να μην είναι σε τέτοια δεινή θέση, ώστε να οραματίζονται τους θεσμούς αντί να συμμετέχουν σε αυτούς, όμως υπάρχουν πάντα ομάδες πολιτών που δεν δικαιούνται ίσο μερίδιο στην λειτουργία της Πολιτείας. Ένα έργο για τη θέση –και τις θέσεις– των γυναικών, για τη διεκδίκηση της προσωπικής ταυτότητας, για το δικαίωμα στην πολιτειακή ισότητα, ένα έργο για την κρίση των αξιών, τη φύση και τον νόμο. Και πάνω απ’ όλα, ένα έργο που, με όπλο το θέατρο και το χιούμορ, δίνει άπειρες δυνατότητες στον ηθοποιό να πρωταγωνιστήσει ως πολιτικό ον στη σκηνή της κωμωδίας.
H παράσταση βασίζεται στην καινούρια μετάφραση, πιστή στο κείμενο και ταυτόχρονα ποιητική, του Παντελή Μπουκάλα. Όπως και στην προηγούμενη συνεργασία μας στους «Αχαρνείς», θέλησα να δοκιμάσω πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο, χωρίς καμιά διασκευή.
Έχουν επιλεγεί καταξιωμένοι ηθοποιοί κυρίως της νεότερης γενιάς, με τους οι περισσότερους από τους οποίους έχουμε ξανασυνεργαστεί, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκηνική επικοινωνία και κοινό ερμηνευτικό κώδικα.
Ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, γνωστός για τις μελωδίες και τα τραγούδια που έχει δώσει στη δισκογραφία αλλά και τις παραστατικές τέχνες, δημιουργεί ένα ηχητικό περιβάλλον ενταγμένο στη δράση, αφού όχι μόνο τα τραγούδια μα και η οργανική μουσική της παράστασης ερμηνεύονται επί σκηνής από όλο το θίασο, που ταυτόχρονα γίνεται ζωντανή ορχήστρα.
Η όψη της παράστασης, με τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη και τα σκηνικά της Μαγδαληνής Αυγερινού, παραπέμπουν στο πρόσφατο παρελθόν της Ελλάδας, διατηρώντας τη φρεσκάδα της σύγχρονης εποχής.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί με ταυτόχρονη Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ), Eνδογλωσσικούς Yπέρτιτλους για Κ(κ)ωφούς/ές και βαρήκοους/ες (CAPS) καθώς και Ακουστική Περιγραφή για ανθρώπους με προβλήματα όρασης (AD). Το πρόγραμμα της παράστασης θα διατίθεται σε μεγαλογράμματη σειρά, σε γραφή Braille και Qr code.

Επιμέλεια και πιστοποίηση προσβασιμότητας: Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών – Movement ofDisabled Artists
Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ): Θεοδώρα Τσαποΐτη
Υπέρτιτλοι για K(κ)ωφούς/ές και βαρήκοους/ες (CAPS): Εμμανουέλα Πατηνιωτάκη
Ακουστική Περιγραφή στα ελληνικά για ανθρώπους με προβλήματα όρασης (AD): Θανάσης Παπαντωνόπουλος – Νεφέλη Παπαντωνοπούλου.
Προγράμματα σε γραφή Braille: ΚΕΑΤ (Κέντρο Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών)

Προσβασιμότητα χώρου:

Το Θέατρο Ρεματιάς ύστερα από ενέργειες του Δήμου Χαλανδρίου σε συνεργασία με την Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών έχει διαμορφωθεί για να προσφέρει ισότιμη πρόσβαση σε όλους τους ανθρώπους.

Διατίθενται δυο θέσεις στάθμευσης για χρήση από αναπηρικά αυτοκίνητα (κάθοδος μέχρι το θέατρο). Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότερα αναπηρικά αυτοκίνητα, θα υπάρχει δυνατότητα αποβίβασης και μεταφοράς του αυτοκινήτου από το προσωπικό του θεάτρου.

Σηματοδοτημένες θέσεις για χρήση από ανθρώπους με κινητικές – αισθητηριακές και άλλες βλάβες, συνοδούς και εμποδιζόμενα πρόσωπα (ηλικιωμένους/ες, εγκυμονούσες και γονείς με παιδιά σε βρεφικά καροτσάκια, άτομα με προσωρινό τραυματισμό).
Διαγραμμισμένος χώρος μπροστά από την πρώτη σειρά θέσεων για χρήστες/στριες αναπηρικών αμαξιδίων.
Τουαλέτα αναπήρων.
Σηματοδοτημένα τραπέζια πάνω στις πλάκες ανεμπόδιστης πρόσβασης, στον χώρο του αναψυκτηρίου, για την εξυπηρέτηση αναπήρων και εμποδιζόμενων προσώπων.
Οι σκύλοι οδηγοί τυφλών είναι ευπρόσδεκτοι με τους/τις χρήστες/στριές τους.

Εισιτήρια αναπήρων και συνοδών: 12 ευρώ μέσω viva.gr
Εισιτήρια των 12€ θα διατίθενται και στην είσοδο την ημέρα της παράστασης.
Είσοδος αναπήρων και συνοδών από την πόρτα του θεάτρου που βρίσκεται από την πλευρά της γέφυρας στην οδό Πολυδρόσου.

Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς
Πεζόδρομος Προφήτη Ηλία, Πολύδροσο Χαλανδρίου

Σχολιάστε

Please enter your comment!
Please enter your name here